Mereka menulis menerusi amalan, Saya menulis melalui perkataan

Rabu, 29 Januari 2014

Belum tentu Anwar akan jadi MB Selangor walau menang di Kajang


Datuk Seri Anwar Ibrahim belum boleh senyum dan yakin akan menjadi Menteri Besar Selangor walaupun menang pilihanraya kecil DUN Kajang nanti.

Buat masa ini, kedudukan parti di DUN Selangor ialah PAS (15 kerusi), DAP (15 kerusi), PKR (14 kerusi) dan BN (12 kerusi). Jumlah kesemua kerusi ialah 56 kerusi. Kalau Anwar memenangi DUN Kajang, jumlah kerusi PKR tidak berubah iaitu 14 kerusi kerana mantan YB Lee Chin Cheh yang meletak jawatan itu adalah dari PKR.

Untuk menjadi seorang Menteri Besar yang tidak akan berdepan dengan undi tidak percaya, calon MB itu perlu mendapat sokongan majoriti ahli-ahli DUN atau sekurang-kurangnya 29 ahli DUN dari 56 ahli DUN keseluruhannya.

Kita maklum PAS berang dengan Anwar kerana tidak berbincang dengan mereka sebelum "pelan strategik" Anwar ini dilakukan. Malah dari dulu lagi kita mendengar ada pemimpin PAS yang mengatakan calon mereka lebih layak menjadi MB Selangor atas alasan mereka mempunyai kerusi yang lebih banyak dari PKR.

Kalau PAS mahu menawarkan ahlinya untuk menjadi calon MB, ahli-ahli DUN terpaksa mengadakan pengundian untuk menentukan sokongan kepada Anwar atau calon MB dari PAS. Kalau ini terjadi maka satu senario yang menarik akan berlaku.

Bayangkan jika semua 12 ahli DUN BN tidak mengundi Anwar sebagai calon MB dan ditambah dengan 15 ahli DUN PAS yang juga tidak mahu mengundi Anwar menjadi calon MB, maka jumlah ahli yang menentang pencalonan Anwar sebagai MB ialah 27 ahli. Hanya kurang dua kerusi untuk menidakkan Anwar. Kalau Tan Sri Khalid Ibrahim tidak mengundi menyokong Anwar, maka kedudukan akan menjadi seri 28-28. Kalau ada lagi seorang ahli DUN dari PR yang tidak sebulu dengan Anwar tidak mahu beliau menjadi MB, maka undi tidak menyokong Ahli DUN itu akan menjadikan impian Anwar untuk menjadi MB berkecai.

Satu lagi senario ialah jika Anwar kalah di Kajang, jumlah ahli DUN BN dan PAS ialah 28 manakala PKR dan DAP tinggal 28. Maknanya seri. Sekali lagi undi Tan Sri Khalid Ibrahim (atau satu undi dari mana mana ahli PKR atau DAP yang lain) akan menjadi penentu. Mungkinkah Tan Sri Khalid (yang sudah tentu merasa amat terhina dengan penguguran beliau dari jawatan MB) akan mengundi calon PAS atau berkecuali? Apa-apa pun kedua-dua keputusan itu akan menjadikan calon PAS menjadi MB Selangor. Senario ini amat menarik.

Persoalannya apakah akan ada ahli-ahli DUN dari PKR dan DAP yang berani membuat perubahan? Ingat, politik Selangor tidak pernah sunyi dari kontroversi.



Share:

0 comments:

Catat Ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.

Random Posts

Arkib Blog