Mereka menulis menerusi amalan, Saya menulis melalui perkataan

Khamis, 30 Januari 2014

Rankings Senarai Universiti Terbaik di Malaysia 2013 -2014 Terbaru

Salah satu hab kajian serantau dan antarabangsa yang baru muncul di Asia, Malaysia merupakan pilihan yang semakin popular untuk pelajar antarabangsa, dan telah membuat sasaran untuk menjadi pendidikan pengeksport keenam terbesar di dunia menjelang 2020. Universiti-universiti di Malaysia sudah mempunyai kehadiran yang kukuh dalam kedua-dua kedudukan global dan serantau, dan institusi rumah berkembang di negara ini yang turut disertai pemilihan yang semakin meningkat kampus cawangan antarabangsa, banyak berpusat di EduCity pembangunan baru. Bagi mereka mempertimbangkan belajar di negara ini dinamik dan pelbagai, di sini adalah panduan kepada universiti terkemuka di Malaysia, berdasarkan 2013 Kedudukan QS Universiti: Asia.

Universiti Malaya (UM)
Institusi Malaysia berpangkat tertinggi ialah Universiti Malaya ( UM ), sebuah universiti penyelidikan awam yang berpangkalan di modal persekutuan Malaysia dan bandar raya terbesar , Kuala Lumpur (yang memuatkan dalam QS Bandar Terkemuka Pelajar Terbaik ). Universiti tertua di Malaysia , Universiti Malaya telah ditubuhkan pada tahun 1949 , berdasarkan penggabungan beberapa kolej yang sedia ada di negara jiran Singapura. Ia menawarkan kursus-kursus di seluruh spektrum tertakluk penuh, dengan pendaftaran lebih daripada 12,000 pelajar ijazah dan lebih 11,000 pelajar ijazah tinggi.
Universiti Malaya menduduki tempat ke-33 dalam terkini Kedudukan QS Universiti : Asia, dan diletakkan 167 dalam 2013/14 QS World University Rankings ®. Ia adalah satu pilihan yang popular di kalangan pelajar antarabangsa, terutamanya di peringkat ijazah lanjutan ; pada tahun 2013, hampir satu perempat daripada pelajar pasca siswazah adalah dari luar Malaysia.

Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
Kedua di kalangan universiti-universiti terkemuka di Malaysia adalah Universiti Kebangsaan Malaysia ( UKM) , juga dikenali sebagai Universiti Kebangsaan Malaysia ( NUM) . Seperti kebanyakan universiti terkemuka di Malaysia, Universiti Kebangsaan Malaysia secara terbuka dibiayai, dengan pengambilan yang agak besar pelajar di kedua-dua ijazah pertama dan peringkat ijazah , mengajar yang menyeluruh subjek bersama tumpuan penyelidikan yang kuat. Ia mempunyai kampus utama di Bangi , sebuah bandar kecil di rantau Selangor ke selatan Kuala Lumpur.
Universiti Kebangsaan Malaysia menduduki tempat ke-57 dalam 2013 QS University Rankings : Asia, dan 269 = dalam 2013/14 QS World University Rankings . Setelah ditubuhkan hanya pada tahun 1970, UKM juga mempunyai dalam QS Top 50 Di bawah 50 - ranking 50 universiti terkemuka di dunia di bawah 50 tahun. Ia skor terutamanya dengan baik untuk berjaya dalam menarik ahli fakulti di luar negara, ke-12 menduduki tempat di Asia pada penunjuk ini - dua tempat di atas Universiti Malaya.

Universiti Sains Malaysia (USM)
Seterusnya ialah Universiti Sains Malaysia ( USM) , menduduki tempat ke-61 di Asia dan 355 = di dunia. Sekali lagi sebuah universiti penyelidikan awam yang meliputi spektrum subjek yang luas , Universiti Sains Malaysia mempunyai kampus utamanya di Georgetown di Pulau Pinang , dengan dua kampus tambahan memberi tumpuan kepada kejuruteraan dan penjagaan kesihatan di tepi barat dan timur tanah besar Semenanjung Malaysia.
Universiti Sains Malaysia mempunyai skor kuat Malaysia untuk kertas penyelidikan yang telah diterbitkan untuk setiap ahli fakulti, dan skor kedua tertinggi bagi penyelidikan petikan peratus kertas (di belakang Universiti Malaysia Sarawak ), mencerminkan kedudukannya sebagai salah satu pusat penyelidikan terkemuka di negara ini .

Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
Sebuah institusi awam kejuruteraan dan teknologi -fokus, Universiti Teknologi Malaysia mempunyai dua kampus utama: satu dalam modal persekutuan Kuala Lumpur dan satu di Johor Bahru , sebuah bandar di hujung selatan tanah besar Malaysia. Ia mengajar kursus ijazah dan lepasan ijazah dalam pelbagai pengkhususan ; paling berada dalam kejuruteraan dan teknologi yang bidang, tetapi ada juga fakulti khusus untuk sains, biosains dan kejuruteraan perubatan , pengurusan dan sumber manusia. Universiti Teknologi Malaysia meletakkan 68 dalam terkini Kedudukan QS Universiti : Asia dan 355 = dalam 2013/14 QS World University Rankings . Ia tempat ke-7 di Asia untuk peratusannya pelajar antarabangsa , menawarkan skor kuat Malaysia pada penunjuk ini.

Universiti Putra Malaysia (UPM)
Ke-72 menduduki tempat di Asia dan 411-420 di dunia, Universiti Putra Malaysia adalah satu lagi universiti penyelidikan awam , yang terletak di bandar Serdang hanya ke selatan Kuala Lumpur. Asalnya diasaskan sebagai kolej pertanian , Universiti Putra Malaysia mengekalkan tumpuan kepada penyelidikan dan pengajaran dalam bidang pertanian dan perhutanan, tetapi telah berkembang untuk menjadi yang komprehensif kursus yang ditawarkan oleh universiti di semua bidang. Bersama universiti terkemuka lain di Malaysia, ia mempunyai pengambilan besar pelajar antarabangsa, terutamanya di peringkat lepasan ijazah.

Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia , juga sebuah universiti awam, telah ditubuhkan pada tahun 1983 dengan tujuan untuk menyediakan pendidikan tinggi dalam kerangka nilai-nilai dan prinsip-prinsip Islam , di samping memberi tumpuan kepada menyambut peratusan yang tinggi pelajar dari luar negara. Kampus utama adalah di Gombak, di utara Kuala Lumpur, dan ia juga mempunyai beberapa cawangan lain di dalam dan di sekitar ibu negara , dan juga sebagai salah satu lebih jauh, di Kuantan. Pengajaran meliputi spektrum yang agak luas subjek, semua diajar bersama topik Islam. Kedudukan 151-160 di Asia, universiti itu mempunyai salah satu daripada skor tertinggi Malaysia peratusan pelajar antarabangsa - hanya sempit dipukul oleh Universiti Teknologi Malaysia pada langkah ini.

Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS)
Universiti Malaysia ketujuh untuk membuat 200 Asia adalah Universiti Malaysia Sarawak, dikenali sebagai UNIMAS . Sebuah universiti yang agak muda , UNIMAS telah ditubuhkan pada tahun 1992 , dan telah berkembang kepada jumlah enrolmen pelajar lebih daripada 16,000 pelajar pada tahun 2013. Kebanyakan belajar di peringkat sarjana muda, walaupun universiti juga menawarkan program sarjana dan PhD. Walau bagaimanapun , tidak seperti kebanyakan institusi tertinggi di kedudukan Malaysia , UNIMAS terletak tidak di Semenanjung Malaysia, tetapi di Malaysia Timur (kedua-dua bahagian yang dipisahkan oleh Laut China Selatan) - kampus UNIMAS adalah di bandar Sarawak, kira-kira 30km dari bandar Kuching.

Universiti terkemuka lain di Malaysia
Universiti-universiti Malaysia lain disenaraikan antara Asia atas 250 termasuk: Universiti Multimedia (MMU), Universiti Teknologi MARA (UiTM), Universiti Teknologi Petronas (Petronas), Universiti Tenaga Nasional (UNITEN), Universiti Utara Malaysia (UUM), Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) . Dan dalam golongan Asia 300 ialah: Limkokwing University of Creative Technology , Universiti Malaysia Pahang (UMP), Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Universiti Tun Hussein Onn Universiti Malaysia (UTHM), Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR).
Share:

0 comments:

Catat Ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.

Random Posts

Arkib Blog