Mereka menulis menerusi amalan, Saya menulis melalui perkataan

Selasa, 4 Ogos 2015

Tempat Menarik di Kota Kinabalu II

Hari itu kami telah kongsikan 5 tempat yang menarik di Kota Kinabalu. Sekiranya anda terlepas baca maka bolehlah bacanya semula disini. Maka seperti yang dijanjikan maka hari ini kami ingin kongsikan lima lagi destinasi menarik yang terdapat di Kota Kinabalu.
Baca Semula Dari Awal : 10 Tempat Menarik di Kota Kinabalu
#6-PASAR FILIPHINE
tempat menarik di kota kinabalu-6
Pasar ini terletak di Kota Kinabalu. Dibuka pasa setiap malam bermula jam 7 malam hingga 12 tengahmalam. Pasar ini menjual pelbagai barangan kraftangan, cenderamata, dan pelbagai hasil kraf dari mutiara termasuklah, gelang, rantai, cincin, keronsang dan banyak lagi dengan harga yang sangat murah.
7- Sunday Market
tempat menarik di kota kinabalu-7
Pasar ini dibuka pada hujung minggu sahaja iaitu pada hari ahad. Sekiranya anda berkesempatan untuk datang ke pasar ini, pilihan barangan untuk dibawa pulang lebih banyak dengan harga yang jauh lebih murah. Apa yang menarik di pasar ini, walaupun menjual pelbagai jenis barangan seperi ikan, haiwan peliharaan, dan makanan namun pasar ini sangat terjaga dari segi kebersihannya, malah tidak ada satu sampah pun yang boleh anda lihat di kawasan pasar tersebut.
8- Desa Diary Farm
tempat menarik di kota kinabalu-9
Desa Dairy Farm dikatakan kawasan New Zealand Malaysia. Di sini mereka menternak lembu susu segar. Kawasan di sini juga sangat sejuk seperti berada di luar Negara. Pemandangannya juga cantik dengan pagar kayu bewarna putih dan kawasan padang ragut bewarna hijau segar. Selain melihat lembu-lembu di sini seperti yang dipelihara di New Zealand, anda juga boleh membeli susu segar yang lazat.
9-Pulau Manukan
tempat menarik di kota kinabalu II
Pulau manukan terletak di seberang laut Kota Kinabalu. Anda perlu menaiki bot di Jeti Jesselton untuk sampai ke Pulau Manukan. Pulau Manukan memang terkenal sebagai lokasi snorkling terbaik di Sabah, airnya yang jernih, pantainya yang putih dan deruan angin yang sangat menyegarkan. Anda  boleh menginap di chalet yang disediakan sekiranya ingin berada di sini lebih lama.
10- Poring Hot Spring, Ranau
tempat menarik di kota kinabalu-11
Poring hot spring adalah taman air panas semulajadi yang dijadikan pusat rekreasi untuk pengunjung yang datang ke sabah. Di sini terdapat sebuah kolam air yang betul-betul panas dikatakan air semulajadi dari gunung berapi. Malah bau asid dari gunung berapi itu juga boleh dihidu dengan kuat di kolam ini. Di sini juga terdapat taman bunga dan taman rama-rama terbesar di sabah. Selain itu, di sini juga terdapat pelbagai hasil kraftangan yang dijual dengan harga yang sangat murah.
Begitulah sepuluh destinasi yang mampu kami kongsikan.
Sabah adalah sebuah negeri terbesar di Malaysia. Dikenali sebagai negeri di bawah bayu kerana suasananya yang sentiasa dingin dan sejuk. Walaupun Sabah kekurangan bangunan tinggi pencakar langgit karana struktur tanahnya yang berbukit bukau, namun Sabah menyimpan pelbagai hasil laut dan khazanah hutan berharga yang harus dijaga.  Bagi anda yang ingin berkunjung ke Sabah, pastikan anda tidak melepaskan peluang untuk mencuba pelbagai hasil lautnya dengan harga yang sangat berpatutan di Pasar Gaya. Memang berbaloi. Selain itu antara tempat menarik di Sabah adalah, Jambatan Tamparuli, Tagail Sungai Maroli, Masjid Kota Kinabalu, Pekan Kundasang, Teh Sabah, Makam Parajurit dan banyak lagi.
Share:

0 comments:

Catat Ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.

Random Posts

Arkib Blog