Mereka menulis menerusi amalan, Saya menulis melalui perkataan

Khamis, 20 Februari 2014

MUJAHID & MUJAHIDAH yang patut dicontohi. Kita Bagaimana?


MUJAHID & MUJAHIDAH yang patut dicontohi. 

Masing-masing telah pergi menghadap Ilahi dalam usia 20 tahun pada tahun 2013. Luangkan sedikit masa untuk menghayati kisah mereka berdua. Semoga ia bermanfaat untuk kita bersama.

~Ahmad Ammar Bin Ahmad Azam~

Beliau digelar oleh sahabat-sahabatnya sebagai “Syahid yang tertangguh”. Ahmad Ammar Ahmad Azam telah pergi menemui Tuhannya pada usia 20 tahun di dalam kemalangan jalan raya 2 Nov 2013 di Istanbul, Turki.

Beliau memilih bidang sejarah di Universiti Marmara dengan mendapat biasiswa Kerajaan Turki. Semangatnya untuk mendalami sejarah Uthmaniyyah dan melihat Kerajaan Islam kembali tertegak selari dengan cita-cita ayahanda dan bondanya.

Sememangnya beliau dilahirkan di dalam keluarga yang mementingkan ilmu, ibadah, dakwah dan pengorbanan. Ayahandanya Tuan Haji Ahmad Azam Abdul Rahman, mantan Presiden Abim sudah tidak asing lagi bagi para pendakwah dan gerakan Islam di Malaysia. Ahmad Ammar satu-satunya anak lelaki kepada pasangan Tn. Hj Ahmad Azam Abdul Rahman dan Puan Nur Azlina Aziz.

Sungguh bagi remaja semuda Ammar, untuk mendengar alunan Quran sebagai halwa telinga mungkin menjadi pilihan yang terakhir sekali. Namun tidak untuk Ammar. Beliau dikhabarkan keluar rumah setelah membaca al-Quran dalam tempoh yang panjang.

Malah pada usia semuda itu beliau telah menyertai pelbagai misi kemanusiaan di beberapa negara di dunia. Misi ke Syria begitu menyayat hati, seolah-olah Ammar tertinggal hatinya di Syria. 

Meskipun letupan demi letupan meletus di kiri dan kanan malah terlalu hampir dengan hospital tempat penginapan mereka, namun Ammar teguh tidak gentar ingin terus membantu Syria. Allahu Akbar! Sejak pulang dari Syria itulah sahabat-sahabat menggelarnya “Syahid yang Tertangguh”.

Alangkah bertuahnya ayahanda dan bonda beliau kerana dapat menyaksikan sendiri perjalanan terakhir seorang anak dengan pengakhiran yang baik. Ribuan manusia memenuhi Masjid Abu Ayyub al-Ansari, malah dimakamkan berhampiran sahabat agung Rasulullah saw iaitu Abu Ayyub al-Ansari yang berjihad untuk membebaskan Konstantinopel dahulu.

Seorang sahabat menulis, Ammar adalah “Muhajir” dan menjadi tetamu kepada Abu Ayyub al-Ansari. Subhanallah indahnya “tawafuk” yang disusun Allah dan bukan kebetulan. Sekiranya kita masih mengingati sejarah hijrah Rasulullah s.a.w dari Makkah ke Madinah, bukankah Baginda Rasulullah s.a.w menjadi tetamu di rumah Sayyidina Abu Ayyub al-Ansari? Bukankah unta baginda s.a.w dengan hidayah Allah telah memilih rumah Abu Ayyub al-Ansari tidak yang lain?

Secara simboliknya Ahmad Ammar Ahmad Azzam berhijrah menuntut ilmu dari Malaysia ke Turki seperti hijrahnya Baginda s.a.w dari Makkah ke Madinah.

Taqdir Allah menentukan Sayyidina Abu Ayyub al-Ansari terpilih untuk memuliakan Rasulullah s.a.w di rumahnya, begitu jugalah Ahmad Ammar menjadi tetamu kepada Sayyidina Abu Ayyub al-Ansari di permakaman Eyup, Turki. Inilah rezeki beliau yang pastinya amat menggembirakan ayahanda dan bondanya yang kesedihan.Janji Allah amat jelas di dalam ayat 100 surah al-Nisa’:

“…Dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudia ia mati, maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah. Dan Allah itu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”

Subhanallah, pada pagi kejadian, Ammar keluar menuju rumah pelajar-pelajar baru dari Asia Tenggara dengan semangat untuk berkongsi ilmu dan bermuzakarah Rasail Nur karangan Imam Bediuzzaman Said Nursi. Malah catatan terakhirnya dan di masukkan ke dalam beg sandang beliau berbunyi:

“Perlu ada keredhaan Allah dalam amalan kalian. Sekiranya Allah redha sedangkan seluruh dunia berpaling daripadamu, maka itu tidak penting. Jika Dia telah menerima amalanmu sedangkan seluruh makhluk menolak maka ia tidak memberi apa-apa kesan pun… Kerana itu lah sepatutnya hanya redha Allah semata-mata yang menjadi tujuan utama di dalam khidmat dakwah ini.”

Namun seperti yang dicatatkan ayahandanya Tn. Hj. Azam beliau sempat melintasi jalan, namun kehilangan imbangan badan dan terjatuh lalu dirempuh sebuah ambulan. Beliau pergi pada usia 20 tahun, penuntut tahun dua Universiti Marmara.

Beliau amat rindukan syahid. Rupa-rupanya Ahmad Ammar ini telah pun menyaksikan bidadarinya sehingga beliau tidak lagi menoleh ke kiri atau ke kanan dalam mengejar cita-citanya. Beliau terus berkhidmat untuk berdakwah dan tekun beramal sehingga pada tarikh itu berakhirlah tugasan beliau di bumi yang fana ini.

Alhamdulillah kerana Allah dengan kasih sayang-Nya masih memelihara agama ini dengan adanya remaja-remaja seumpama Ammar. Masya Allah Tabarakallah!

"Kematian Ahmad Ammar telah menyentuh satu bahagian dalam diri saya yang tak mampu disentuh oleh tasawwuf mahupun rasional. Bukan hati dan bukan akal. Tetapi sesuatu. Saya yang fakir perkataan, menamakannya sebagai 'ammar'." - Ust Hasrizal

~Siti Hajar Binti Ahmad Sabir~

Mujahidah yang bernama Siti Hajar Binti Ahmad Sabir . Allahyarhamah adalah seorang pelajar UTEM dan telah pulang ke rahmatullah pada 20 Januari 2013 dalam usia 20 tahun setelah bertaruh nyawa selama 2 minggu di hospital akibat kemalangan bersama 3 orang sahabatnya . Di bawah ini kronologi hari-hari terakhirnya yang ditulis sendiri oleh ibunya iaitu Puan Nuraini Che Mat .

6 Jan 2013 (Ahad)

Kami dapat panggilan telefon mengatakan Hajar kemalangan. Segera bergegas ke Hospital Besar Melaka. Ramai pelajar UTEM sedia menunggu berita kemalangan itu.

7 Jan 2013 (Isnin)

Hajar dimasukkan ke wad ICU Mawar. Pegawai HEPA UTEM mula membuat lawatan.Doktor mencadangkan pembedahan segera dilakukan. Masalah kewangan mula berbangkit, wang kami tidak mencukupi’

8 Jan 2013 (Selasa)

Gerakan mengumpul derma utk pembedahan Hajar berjalan lancar. Pembedahan dilakukan pada pukul 1 tengahari. Pukul 6 ptg, pembedahan selesai.

9 Jan 2013 (Rabu)

Kesihatan Hajar baik sebelah pagi tapi merosot sedikit menjelang petang. Tekanan darah mula turun, lalu ubat untuk menaikkan tekanan darah segera diberikan. Muka dan badan mula sembab sebab dah 2 hari hanya drip air tanpa makanan. Sebelah petang, susu disalurkan ke perutnya melalui tiub. Walaupun tulang belakang telah di betulkan kedudukannya, saraf tunjang tetap telah tercedera dan kita menunggu dan berharap kekuasaan Allah Ke atas Hajar berkat doa semua sahabat di dalam dan di luar negara.

10 Jan 2013(Khamis)

Selepas Subuh tadi, kami lawat dia dan bacakan ayat2 suci dan syifa’. Dia tenang je.Kami berbual. Memang dia tak gelak tapi matanya lebih bermaya. Kami ceritakan tentang kawan2 yang datang, yang berkirim salam dan sebagainya. Memang dia tak dapat lawan bergurau, ketawa besar macam biasa tapi dia dengar kami tu pun dah cukup. Langsung tak tunjuk airmata pada dia. Kami usap tangannya, usap pipi dan dahi berkali2 dan bercakap dengan nada yang ceria juga. Tak boleh nak pandang dia dengan mata sayu, cakap dengan suara sebak..tak boleh. Kalau kita positif, kita ceria, aura kita berpindah kepadanya.

Ramai yang bersimpati dengannya lalu mencadangkan pelbagai bentuk rawatan pemulihan. Ada yang mencadangkan pergi kepada sekian-sekian dukun patah jika Hajar telah keluar dari Hospital nanti. Ada juga peniaga air yang menawarkan sebotol air pada harga RM25, dan menjanjikan penyembuhan dalam 10 minit sahaja. Hajar senyum . Pesannya, dia tidak mahu apa-apa rawatan yang menggunakan perantaraan jin dan hanya mahukan perubatan Islam. Dia rela lumpuh seumur hidup atau sanggup mati, asalkan tidak mensyirikkan Allah.

11 Jan 2013 (Jumaat)

Doktor dah benarkan makan bubur. Kami sudukan dengan sup ayam, sup sayur, ikan dan buah2an. Minum air zam zam pakai straw. Memang haus betul dia. Berkat air terbaik di atas mukabumi, dia segera nampak bertenaga. Menitis airmata sahabat2 melihat dia telah makan. Berebut2 mereka nak tolong layan Hajar. Suasana ceria berlanjutan dengan cerita2 lucu mereka.

Solat Hajat dilakukan di merata tempat dari sebelah malam hingga ke siangnya.UTeM sendiri menganjurkan solat hajat di Masjid, melibatkan kerjasama BADAR dan Majlis Perwakilan Pelajar .

Lawatan Naib Canselor, memberikan suntikan semangat luarbiasa kepada Hajar. Dia ingin sembuh. Dia ingin kembali belajar. Dan dia dijanjikan pelbagai kemudahan pembelajaran jika dia sihat dan masih berminat menuntut ilmu.

Sedikit jangkitan kuman mula dikesan di paru-paru menyebabkan pernafasannya tidak stabil.

12 Jan 2013 (Sabtu)

Doa dan kata-kata peransang tak henti2 masuk ke telefon untuk memberi semangat kepada Hajar. Kami perlu kuatkan pernafasannya. Latihan pernafasan mula diberikan supaya oksigen banyak masuk ke badan dan dia dapat melawan kuman2 yang datang menyerang. Hasilnya, kedua dua tangan dah boleh diangkat tinggi. Selepas ini, kami nak teruskan dengan latihan menggenggam. Semua ini menyakitkan, kerana itu motivasi dari sahabat2 amat diperlukan. Peranan saya sebagai ibu adalah untuk mengukuhkan keimanannya dan meletakkan pergantungan harapan sepenuhnya pada Allah.

Sebelah petangnya, Hajar di keluarkan dari ICU Mawar dan diletakkan di wad D3.

13 Jan 2013 (Ahad)

Akhirnya berbekalkan sedikit kekuatan yang diberi oleh Allah, saya terangkan situasi sebenar, kesan kemalangan itu kepada Hajar. The whole truth. Dan sebagai hambanya yang patuh, dia Redha dengan apa saja Qada dan QadarNYA. Pendapat doktor itu berdasarkan pengetahuan manusia. Yang mana ia hanya ibarat setitik air di lautan yang luas. Terlalu kecil kemampuan manusia berbanding dengan kekuasaan Allah itu sendiri. Baginya hidup mesti diteruskan, ada banyak lagi nikmat tuhan yang sedang dinikmatinya. NIKMAT TUHAN YANG MANAKAH YANG KAMU DUSTAKAN?

Setiap hari Allah menuntut perjanjian kita dengannya sebelum kita dilahirkan. Iaitu untuk mengakui DIA itulah tuhan kita yang layak disembah. Dia yang maha berkuasa, yang memiliki segala2nya. Sedang kita inilah si fakir yang tak punya apa2…dan sentiasa meminta2 darinya. Kalau dah lidah kita mengakui Allah itu maha berkuasa, maka ikrarkan pula dihati..yang DIA mampu mengubah nasib Hajar lantas menyembuhkannya sekalipun.

Takada rahsia lagi. Dia dah tahu dirinya lumpuh sementara. Dah tahu situasi tulang belakangnya, saraf tunjangnya yang cedera dan juga pembedahan yang telah dilaluinya. Tanpa setitik airmata, tanpa keluhan, tanpa menyesali nasib, tanpa mematahkan semangatnya untuk terus hidup, katanya kalau mak dan ayah boleh redha, dia juga akan redha. Banyak lagi tanggungjawab untuk digalas, ramai lagi diluar sana yang perlukan bimbingan dan kerana Allah masih selamatkan nya, dia akan bersyukur. Pasti ade hikmahnya.

Malam itu, sedang saya membacakan ayat2 suci kepadanya, dia kata “Mak dengar tak tu? Suara seruan tu?” Saya terdengar seruan bersahut2an dua atau tiga kali dari arah yang tak pasti. “Orang azan kot” tingkah saya. Dia jawab “mana pulak, azan mana ada SUBHANALLAH.. orang tu sebut SUBHANALLAH berkali2. Akak dengar, Cuba tengok jam, bukan masa azan, kan?.”akuinya penuh jujur. Saya rasa berdebar, “Selalu ke akak dengar?” “Selalu gak, entah siapa lah yang jerit tu gaknya…” jawabnya naif’

14 Jan 2013 (Isnin)

Sebelah siang Hajar demam.Batuk2 Kecil, Menjelang maghrib, cuaca sejuk, batuk makin memberat. Demam semakin tinggi mencecah 39C. Selsema, kahak tersumbat di saluran kerongkong dan belakang hidung. Hajar semakin lemah. Apabila pernafasan tersekat,Hajar menggelepar mencari nafas. Doktor segera bertindak bila kami menjerit meminta bantuan kecemasan diberikan dengan menyedut kahak menggunakan mesin penyedut. Tiup dimasukkan ke saluran kerongkong dan saluran hidung. Prosedur yang menyakitkan dan tidak selesa. Tapi masih tak banyak membantu, selsema mengalir lagi, dan kesejukan malam menyebabkan hidung tersumbat semula. Kami disuruh keluar semasa bantuan kecemasan itu. Keadaan agak membimbangkan. Kami berdua berusaha menolong dengan membacakan ayat2 suci dan zikir2. Menjelang tengah malam barulah dia bernafas selesa dan tidak mencungap cungap lagi. Keletihan yg teramat sangat..tetapi bersyukur terselamat dr situasi bahaya. Stabil.

Bila dah tenang, Hajar bercerita semula, semasa doktor membantunya dan kami memohon bantuan Allah, pertolongan tersebut telah datang. Bagaimana? Secara tiba2 dia sendawa berkali kali. Dan setiap kali angin sendawa itu keluar, terasa hidung yg tersumbat tidak tersumbat lagi dan dia boleh bernafas dgn selesa. Kemudian, dia terasa mukanya dipercikkan air 3 kali. Air yang sgt sejuk dan selesa. Dia yang sedang demam panas dan terasa muka berbahang, tetiba rasa sangat selesa dan demam mula menurun.SUBHANALLAH.

Hari dah jauh malam, suami saya nak pulang menjaga anak2 yang lain di rumah. Suami beritahu Hajar, dengan cepat dia jawab “Ayah percaya Allah tak?”jawab suami”Percaya”. Tambah Hajar lagi, “Kalau percaya pada Allah, ayah baliklah..Allah ada jaga akak kat sini.”Sesekali dia tersenyum manis. Kami tanyakan” kenapa senyum?” Dia jawab…”ada bau wangi sangat”.” Selalu ke akak terbau macam tu?”Jawabnya, “Kadang2 aje, kadang2 masa nurse datang, kadang2 waktu sahabat ziarah” Hati kami mula rasa sesuatu. Suami saya tak jadi balik. Kami berdua tertidur kepenatan menemani dia malam tu. Dipihak dia pula, terasa sangat aman dan damai. Malam yg sejuk dirasakan nyaman. Langsung tak rasa lapar dan dahaga. Menurutnya, sepanjang malam, dia memerhatikan kami berdua tidur dan mensyukuri apa saja nikmat yang sedang dinikmatinya.

15 Jan 2013 (Selasa)

Sebelah pagi Hajar masih tak bermaya. Semakin naik matahari, hidung semakin kurang tersumbat dan kesihatan mula beransur baik. Perjuangan untuk hidup diteruskan lagi. Bila demam berkurangan, Hajar akan kembali ceria, makannya akan berselera, makan pudding, bubur, sup ayam dan buah2an.. Rakan2 pun gembira melayan kerenah dia. Bila dia sebut teringin makan pisang…tetiba ada saja tetamu yang bawakan. Dia duduk tapi kepalanya agak senget – masih tak boleh kawal gerakan kepala. Spontan dia kata, “Kalau ade bantal kecil, boleh letak kat leher” lalu Allah perkenankan hajatnya. Bantal yang diidamkan dibawa oleh sahabat yang prihatin pada hari yang sama hajatnya diutarakan. (KUN FAYAKUN)

Tekak Hajar masih terasa sakit – perit. Mungkin sebab guna tiub penyedut kahak sebelumnya. Jadi ubat demamnya perlu dihancurkan dan dijadikan larutan. Saya bancuhkan paracetamol dengan sedikit air zam zam. “Akak, ingat ye, ubat ni alat je, Allah yang menyembuhkan” Dia angguk. Ubat di sudukan ke mulutnya. Pahit. Kecil matanya. Segera saya berikan air zam zam untuk diminum. Lepas itu dia tanya, “Air ape tadi?”. “Ehh..air zam zam lah, mana ade bagi air lain.” Dia senyum lagi. Saya tertanya2. Dia kata “Allah tolong akak, ubat tu memang pahit, tapi bila minum air zam zam tu, rasa macam air tu manis, ia basuh semua rasa pahit dilidah akak, Esok mak cubalah” Macam mana ni….nak percaya tak?

Malamnya, dia kena makan ubat lagi. Tanpa gentar, dia menelan ubat pahit tu dan tinggalkan sedikit untuk saya. Nekad untuk menyampaikan dakwah, saya telan baki ubat itu. Memang pahit. Dan bila air zam zam diminum, rasa pahit itu hilang tak berbekas. Seperti lumpur di lantai yang tertanggal semuanya bila air disiram kepadanya.

Kemudian dia mula bertanya bagaimana dia nak solat dalam keadaannya seperti itu. Saya terkedu. Telefon terus saya capai, meminta bantuan ilmu dari rakan2 yang lebih arif. Dan seperti dijangka, apa yang dimintanya, mudah benar utk Allah tunaikan. Ade saja sahabat yang prihatin dan sudi menolong.

Bila Doktor pelatih datang untuk mengambil sampel darah, Hajar menangis. “Akak dah lemah, makan pun tak seberapa, mana nak ada darah banyak. Doktor asyik ambil darah..tangan doktor tu besar,kematu, tak sensitive. Tangan akak kecil, Sakit tau ditampar2 tangan akak, dicubit2…dah tak jumpa urat darah tu, tak yah lah ambil darah. Akak tak nak doktor tu lagi”. Sayu hati mendengar rintihannya, tapi macamana? Mana boleh pilih2 doktor. Tapi Allah maha mendengar, esoknya doktor lain pula mengambilalih.

16 Jan 2013 (Rabu)

Usai solat subuh, saya dapati Hajar mengadu sakit perut. Macam kembung. Perut mula membengkak dan bergerak2. Saya sapukan sedikit minyak angin dan bacakan rukyah. Dia terasa nak muntah. Ya memang.. dia betul betul muntah. Berlambak2 muntah air hijau keluar dari mulutnya. Kami beri air zam zam kerana muntah tersebut memahitkan tekak. Tapi muntah berterusan…lagi…. lagi… dan lagi…”Akak tak nak pelawat hari ni”. Dan tengahari itu, memang takada pelawat yang datang.

Menjelang maghrib, dia suruh ayahnya solat. Kemudian saya pula disuruh solat. Saya katakan, “nanti siapa nak tolong bersihkan muntah? Mak solat lewat sikitlah…Dia jawab “Allah ada, Allah boleh bantu akak.” Terkedu. Saya pun tinggalkn dia untuk solat. Ayahnya pula pergi menjemput adiknya di Malacca Central. Selesai solat, saya dapati nurse sedang membersihkan Hajar. Bajunya yg terkena muntah digantikan. Kemudian dia kata, “Haa..kan betul akak cakap, Allah ada bantu akak. Mak pergi je, akak muntah, tapi nurse yg sedang rawat makcik kat sebelah tu ternampak akak muntah dan dia datang bantu.

Sepanjang malam, adik Hajar, Nabilah, saya dan suami saya hanya menadahkan kain menahan muntah hajar. Muntah…minum lagi…dan kemudian muntah semula. Bila reda sedikit, kami mula berbicara. “Akak, Nampak gayanya macam perut akak dah tak terima lagi air yang kami beri. Mungkin rezeki minuman akak dah habis. Mak bagi air untuk basah tekak je, tapi untuk menghilangkan dahaga, akak mohonlah rezeki dari Allah.

Ayahnya pula kata “Akak, kalau akak dipanjangkan usia, ayah akan belikan computer yg lebih ringan untuk akak, sesuai dgn kemampuan akak menggunakannya. Tapi kalau usia akak tak panjang, akak jangan sedih sebab akak akan dapat syahid dunia. Pujuk ayah lagi, “Akak, bila dajjal keluar nanti, orang2 yang beriman takkan dapat bekalan makanan sebab tak mahu sembah dajjal. Mereka akan berzikir sahaja, dan Allah cukupkan rezeki mereka. Mereka tak rasa lapar dan dahaga, Akak zikirlah ye”. Angguk.

Walaupun perbualan itu amat menyentuh hati, tapi masih tak mampu menggugurkan air matanya. Dia kata” Kalau mak dan ayah dah redha, takde sebab untuk akak tak redha. Kalau Allah izinkan akak hidup lagi, walau mcmana pun rupa akak waktu tu, akak akan berdakwah untuk beritahu orang tentang adanya pertolongan Allah, besarnya kekuasaan Allah. Mak tulis ye, biar tak lupa . Nanti akak sendiri yang akan ceritakan. Tapi kalau umur akak tak panjang, emak ceritakanlah bagi pihak akak”

Untuk adik2nya, dipesankan agar ubah penampilan berpakaian. Untuk rakan2, dia minta maaf dan memberikan kemaafannya kepada mereka. Adik2 dipujuk agar pakai jubah2 dan tudung dia yang banyak. Dia turut beritahu minta digantikan puasanya dan uruskan solat yg tertinggal sepanjang dia berada dihospital tu. Ada beberapa hutang kecilnya minta dilunaskan.

Kami tanya lagi. “ susah ke rasanya nak muntah tu tadi?” Jawabnya, “Taklah, senang je, Allah tolong.” “Tolong macamana?” tambahnya “Dah badan akak tak boleh keluarkan air2 kotor tu dgn cara biasa, Allah tolong keluarkan melalui muntah. Tak susah pun, rasa macam meludah je” MASYA ALLAH. Hajar sentiasa kaitkan apa saja yang dialaminya dengan Allah. Sentiasa berbaik sangka Allah menolongnya. Benarlah seperti hadis qudsi, Allah bertindak mengikut sangkaan hamba terhadapNYA. Jika kita yakin Allah menolong kita, maka Allah akan tolong.

Keputusan Xray menunjukkan perut dan usus besar membengkak teruk.

17 Jan 2013 (Khamis)

Situasi kritikal. Tak mahu pelawat lagi. Doktor sedang cuba menyelamatkan . Perut membengkak terus. Usus besar tidak menyalurkan najis dengan sempurna. Menurut doktor semuanya ada kaitan dengan saraf tunjang yang gagal menghantar arahan ke anggota badan. Ultrasound pula diambil. Hajar tenang. Berserah pada Allah menentukan yang terbaik untuknya.

Selepas waktu melawat tengahari, demam memburuk semula. Perut yang membengkak menyukarkan pernafasan. Doktor mula gelisah. Satu tiub dimasukkan ke perut melalui hidung bagi menyedut cairan di dalam perut. Lebih 1Liter cairan dikeluarkan. Hajar diarahkan berpuasa sehingga punca pembengkakan itu diketahui.

Demam lagi. Saya sudukan juga tiga sudu air zam zam ke mulutnya dari masa ke semasa. “Akak, jgn bimbang, kita orang Islam dah dilatih berpuasa. Redha ya .. mak bagi air zam zam ni hanya utk basah tekak, memang tak sempat sampai ke perut pun ia akan kering sendiri. Mintalah Allah hilangkan dahaga akak” . Dalam keletihan beliau jawab, “beratnya dugaan Allah ni , mak..” “memanglah…kan syurga Allah tu mahal harganya…sabar ya.. Nabi Ayub dulu pun diuji dengan berat” Dia angguk.. Doktor pasang drip…Dalam hati, saya tak putus2 membacakan ayat2 suci dan selawat untuk menolong beliau melalui kesukaran itu.

Menjelang asar, Hajar mula rasa bahang. Dia minta dimandikan. Panasnya kuat dibahagian dada. Dan terasa semua badan sakit2. Saya terdiam. Saya rasa, dia dah mula nak nazak. Waktu tu saya berdiri membelakangkan tingkap. Dia suruh saya beralih kedudukan. Dia nak pandang keluar tingkat. Saya tanya , nak tengok apa? Katanya : nak tengok Allah. Saya terkedu lagi. Katanya :” Allah marah sebab tak dakwah sungguh2. Tak mahu cari jalan lain, bila dakwah terhalang.” Saya jawab “Mintalah ampun dan banyakkan beristigfar pada Allah,” Angguk.Tak lama lepas tu, dia kata, matanya dah mula kabur. Saya membisikkan agar dia terus mengingati Allah. Angguk.Dalam termengah2 dia berkata”mak, izinkan akak pergi dulu, tapi akak tak nampak jalan” “ Ya, mak izinkan, mak doakan agar Rasulullah datang tunjukkan jalannya. Sekali lagi dia mengejutkan saya, bila dia kata dia dah tak boleh nampak, lalu bola matanya bergerak ke atas. Segera saya talkinkan berulang kali. Doktor dan nurse mula berkejar datang nak menyelamatkan. Saya disuruh keluar. Mereka mula memasang topeng oksigen,dan menaikkan tekanan darah.

Hati saya dah sebu. Saya tahu tadi tu Hajar dah nazak. Persiapan dibuat utk pindahkan Hajar ke ICU semula. Waktu maghrib tu, kami berkejar kejaran tolak katil Hajar ke ICU okid.

Hajar segera dibius dan getah saluran pernafasan dipasang ke mulutnya. Mesin pernafasan mengambilalih proses pernafasan. Itulah kali terakhir untuk dia berkata kata kerana selepas itu dia terus ditidurkan dan tak bangun2 lagi.

18 Jan 2013 (Jumaat)

Kami dimaklumkan ada air yang banyak diluar perut dan sekitar usus. Dikhuatiri usus Hajar telah bocor. Menjelang waktu azan zohor, untuk solat jumaat, jantung Hajar berhenti berdenyut. Doktor segera melakukan CPR. (Satu. Dua, Tiga, Empat, ……)saya nampak prosedur tu dr luar cermin biliknya. Hati saya terguris teruk…cpr dilakukan di dada, betul2 di atas kawasan pembedahan tulang belakangnya. Kalau dia selamat sekalipun, apa nasib tulang belakang tu, kan baru je lepas dibedah.

Walaupun jantung dapat digerakkan kembali, namun jantung Hajar hanya bekerja 1% sementara mesin pernafasan yg bekerja lagi 99% .Hakikatnya carta pernafasan di paparan skrin tu terasa semacam gimik.

19 Jan 2013 (sabtu)

Doktor pakar usus mengesahkan usus Hajar bocor dan perlukan tembukan kecil diperut untuk mengesahkan teori beliau. Sekiranya benar, pembedahan yang lebih besar diperlukan utk memotong usus yang bocor itu dan mencantumkan semula. Serentak dengan itu, kami diberi borang kebenaran pembedahan untuk ditandatangani. Semuanya atas nama nak menyelamatkan nyawa Hajar. Kami buntu. Suami meminta tempuh untuk bertenang dan berfikir. Kami perlu solat. Kami perlu berfikir dengan tenang. Kami mohon pertolongan melalui pertolongan Allah. Pukul 2 pagi, kami dipanggil semula. Terdesak, kami benarkan tembukan dilakukan diperut. Hanya pada Allah kami bermohon pertolongan dan petunjuk.

Belumpun sempat selesai pembedahan kecil itu, seorang lagi doktor memanggil kami. Berita besar yang disampaikan, buah pinggang Hajar tidak berfungsi sepenuhnya atau lebih tepat lagi..dah rosak dan perlukan dialysis darah. Hajar takkan boleh bertahan kalau darahnya tak dicuci kerana toksin dalam tubuh akan meningkat dan meracuni organ2 yang lain. Terdiam. Bermimpikah kami? Lepas satu, satu, organ badannya merosak. Namun begitu, dialysis tidak boleh dilakukan dengan selamat kerana keadaaan Hajar yang tidak stabil. Jantungnya dah pernah berhenti, dan boleh berhenti lagi semasa dialysis. Darahnya dah terlalu cair..dah lama tak makan. Pendarahan juga boleh berlaku kerana tekanan darah yang rendah. Jadi apa yang boleh kami perbuat? Sesudah berbincang, kami ambil keputusan tidak membenarkan cuci darah dijalankan kerana risikonya besar.

Tak lama lepas tu, pakar usus pula mengesahkan yang usus Hajar memang benar2 bocor dan pembedahan besar diperlukan. Kami tanya, adakah Hajar stabil untuk dibedah? Jawapannya TIDAK.Kami Tanya adakah masalah usus itu boleh selesai selepas pembedahan tersebut? Jawapannya. TIDAK PASTI MASALAH SAMA TAKKAN BERULANG LAGI. Lalu kami berikan jawapan yang paling selesa bagi kami iaitu tidak membenarkan sebarang pembedahan dilakukan lagi. Kami juga tidak membenarkan prosedur cpr dilakukan jika jantung terhenti lagi.

Doktor bercakap dengan berhati2. “Kalau itu keputusan Puan, Puan sedarkah apa akibatnya nanti?” Saya jawab, “ya, saya sedar, saya akan kehilangan anak saya, dan saya redha. Malah, kalau boleh , saya nak segala ubat dan mesin pernafasan dihentikan” Doktor menjawab, “Itu tak boleh, menyalahi etika, itu seperti membunuh pesakit. Kami tak boleh membunuh pesakit, tapi kalau Puan tak mahu lakukan semua yg kami dah cadangkan, mesin pernafasan tetap perlu terus dihidupkan. Cuma pesakit takkan mampu bertahan lama kerana toksin yang tinggi akan meracun dirinya sendiri.

Selepas itu, doktor terus mengawasi Hajar, dan pelawat telah dibenarkan menziarah tanpa had masa kerana Hajar hanya menunggu masa untuk pergi meninggalkan kita semua. Semua keluarga telah dimaklumkan, Hajar tak putus2 diziarahi oleh sahabat2 yang mengenali dan bersimpati. Masing2 ingin menatap wajahnya untuk kali terakhir

20 Jan2013 (Ahad)

Pagi itu kami berdua khusyuk dlm doa masing masing, hanyut dalam munajat kami kepada Allah memohon bantuan dan keringanan untuk sakaratul maut anak kami.Tepat jam 9.20 pagi, Hajar melepasi sakaratulmaut dan meninggal dunia dengan tenang dalam dakapan ibu dan restu ayah. Pergilah sayang, TUHANMU yang lebih menyayangimu telah menunggu. Terima kasih YA ALLAH kerana telah meminjamkan kami anak yang sebaik ini. 20 tahun kami berbahagia dengan kehadirannya.Terima kasih kerana menganugerahkan akhlak yang mulia terhadap anak kami ini. Kini kami kembalikan ia kepadaMU YA ALLAH.Dakapilah ia dengan limpahan rahmat kasih sayangMU yang maha Agung. Amin.. amin..amin..ya rabbal alamin.

Siti Hajar selamat dikebumikan di kampung keluarganya dengan lancar.Begitu ramai sahabat, pensyarah, pegawai university dan saudara mara hadir memberikan lawatan terakhir, memandikan, menyembahyangkan dan mengkebumikan beliau. Seluruh alam seakan turut bersedih dan merintih kerana kehilangan seorang mujahidah sejati. Cuaca mendung berterusan dari pagi hingga ke petang, ( tetapi tidak pula hujan), turut menyentap tangkai hati insan2 yang jujur menyayanginya.

*Kisah pemuda-pemudi pada jalan Illahi, sedang kita sedang melalui jalan yang bagaimana. Allah...

Share:

Rabu, 19 Februari 2014

Lelaki Terkaya Di Asia Mendedahkan 11 Langkah Membeli Kereta & Rumah Dalam Masa 5 Tahun

Lelaki Terkaya Di Asia Mendedahkan 11 Langkah Membeli Kereta & Rumah Dalam Masa 5 Tahun. Untuk maklumat lanjut boleh lihat di sini http://bit.ly/McmgDJ

Share:

Jumaat, 14 Februari 2014

Pemberian Ang Pow percuma???

Want a big ang pow to help you combat price hikes? http://bit.ly/LZggOC
Share:

Sapa2 suara kuat boleh tengok benda ni

Think you've got a loud voice? #ROARfortakraw to prove it! http://bit.ly/LYUytV
Share:

Khamis, 13 Februari 2014

Lelaki diserang ZOMBI ketika bersms??

Celcom melepaskan beberapa zombi untuk membuktikan sesuatu... http://bit.ly/1gbcnBM
Share:

7 Tips Popular Buat Duit Menerusi 8Share

As-Salam. Ramai antara blogger yang masih lagi tak manfaatkan cara buat duit online menerusi 8Share. Malah, ada yang tak tahu pun. Ok, secara ringkasnya, 8Share ini lebih kurang sama je dengan Churp Churp, cuma kelebihan 8Share ialah ia pantas membayar jika nak dibandingkan dengan Churp Churp. Tambahan lagi, 8Share bayar terus pendapatan anda menerusi akaun bank sedangkan Churp Churp menggunakan kaedah cek. Tak daftar lagi? Boleh daftar percuma di sini - http://bit.ly/LVXuYd

tips dapatkan ganjaran daripada 8share

8Share boleh berikan ganjaran lumayan buat anda jika pandai mengeksploitasikan iklan yang disediakan. Ada banyak cara boleh anda gunakan untuk mendapatkan ganjaran maksimum menggunakan 8Share ini. In Sha Allah, dengan setiap klik ke iklan 8Share, anda akan menerima sebanyak RM0.20 sebagai ganjaran perkongsian anda tersebut.

Apakah tips, petua dan tatacara untuk memaksima pendapatan menerusi 8Share? Ok, saya akan kongsikan sebahagian tips popular yang boleh anda gunakan untuk mempromosikan iklan-iklan yang ada dalam 8Share ini.
cara popular untuk jana pendapatan online menggunakan 8share

Tips Popular Buat Duit Menerusi 8Share

  1. Kongsikan iklan di Facebook Timeline atau Google+ Profile kepunyaan anda - Samada menggunakan ayat-ayat yang tersedia di 8Share sendiri atau menggunakan pendekatan lebih kreatif dengan mengolah ayat yang lebih menarik tetapi tidak memperdaya di Facebook anda.
  2. Kongsikan iklan di Facebook Timeline atau Google+ Profile kepunyaan rakan anda - Cara ini juga popular tetapi mesti anda pastikan bahawa rakan anda itu ada minat terhadap iklan tersebut, contohnya anda tahu rakan anda itu kaki shopping, maka kongsikan iklan-iklan yang ada kaitan dengan diskaun beli belah atau ganjaran membeli belah.
  3. Kongsikan iklan di komuniti-komuniti yang ada di Facebook/Google+. Cari atau kongsikan di komuniti yang ramai ahlinya. Lebih ramai lebih baik kerana kebarangkalian tinggi untuk iklan anda diklik.
  4. Kongsikan di akaun Twitter anda dengan ayat pendek dan hastag tertentu.
  5. Paparkan iklan tersebut di Fanpage kepunyaan anda, samada di Facebook mahupun di Google+. 
  6. Hantar email kepada rakan-rakan anda. Cara ini mungkin tak ramai buat, tetapi ia merupakan antara kaedah berkesan untuk digunakan.
  7. Perlu rajin dan perlu ramai kenalan samada di Facebook, Twitter, Google+ Profile. Hanya dengan kekerapan anda kongsikan iklan-iklan tersebut di platform-platform yang ramai akan lihat iklan anda adalah yang paling baik.
8Share bukan sahaja kongsikan iklan-iklan, tetapi juga beberapa kontes menarik yang boleh anda sertai dan menang pelbagai hadiah. Lagipun ia percuma, anda hanya perlu daftar di sini - http://bit.ly/LVXuYd dan mula jana pendapatan buat duit dengan 8Share.

Oh ya, 8Share dulunya dikenali sebagai SAYS Malaysia reward program ... :)

Selamat mencuba.
Share:

Ahad, 9 Februari 2014

Peralihan Kuasa ~ Terbaik Dari Yang Pakar


PERALIHAN KUASA TAMPOK KERAJAAN NEGERI SARAWAK "jika" ianya berlaku dan berlaku secara teratur dan aman hanya boleh dibuat mengikut tatacara yang telah ditetapkan oleh Perlembagaan Parti PBB Sarawak dan juga mengikut "consensus" termakub dalam amalan atau "political convention" Barisan Nasional. Ianya perlu bermula dengan mengemukakan usul atau persoalan peralihan dan penggantian ( transition & succession question/motion) agar dibincang dikupas dan diputus seboleh bolehnya dengan kata sepakat sebulat suara & muafakah ataupun sebesar suara/undi yang menyakinkan diperingkat "CAUCUS" parti PBB itu sendiri.

Sekiranya ada keputusan tersebut,barulah ianya diketengahkan keperingkat tertinggi BN Negeri dan seterusnya keperingkat BN Pusat dihadapan YAB PM selaku Pengerusi BARISAN NASIONAL MALAYSIA.Hari ini Parti PBB hanya akan bermesyauarat peringkat MKT iaitu Majlis Kerja Tertinggi Parti sahaja dan BUKANNYA mesyuarat CAUCUS yang mesti terdiri dari semua YB YB ADUN,MP,Senator dan ahli2 MKT.Ada beza besar dalam peranan dan agenda diantara dua jenis mesyuarat ini. Sekiranya ada keputusan untuk peralihan berlaku perinciannya hendaklah juga disusun dengan teratur agar tiada berlaku sebarang rintangan "luar dugaan" yang boleh menjejas kestabilan politik. 

Oleh yang demikian,saya berpendapat,hari ini kita belum mendapat apa2 keputusan "muktamat" tetapi hanya mungkin sesuatu "bayangan" sahaja kearah menghadapi isu peralihan itu dalam masa dari sekarang hingga kePilihanRaya Negeri yang akan datang.Masa itu diperlukan untuk menyelesaikan isu2 pergolakan dalam parti2 komponen yang lain selain memperhalusi pelan dasar dan langkah2 perlaksanaan agenda untuk transformasi rakyat seperti SCORE dll. Masa juga diperlu agar bakal pengganti KM mengambil alih teraju tanpa dibebani sangat masaalah yang boleh menggugat diawal2 peralihan kuasa.Seorang Ketua Menteri yang bertanggungjawab dan bijaksana hanya akan memastikan dulu cuaca nya cerah dan baik untuk membenarkan peralihan dalam pada mana, partinya, kewibawaan Kerajaan Negeri dan kesetabilan politik adalah "in top form".

BAGI PENDAPAT saya peralihan mungkin hanya berlaku didalam tempoh masa yang saya katakan tadi iaitu dari sekarang hingga ke PRN yang baru. ' I may be wrong, hehe,but marilah kita tunggu & lihat ! Your guess is as good as mine & vice versa , I think, hehehe'.Salam Sejahtera. 


Share:

Jasa Taib Mahmud Terhadap Kota Samarahan


Persaraanmu meninggalkan berbagai kesan di Kota Samarahan..
Kota Samarahan yang dahulunya terlalu jauh ketinggalan dari pembangunan...
Kota Samarahan yang dahulu tiada di pandangan mata dunia...
Kota Samarahan dahulunya sepi tanpa suara...

Kini Kota samarahan pesat membangun...
Kini Kota Samarahan riuh dengan suara berilmu...
Kini Kota Samarahan destinasi penting pelajar seluruh dunia...
Kini Kota Samarahan maju dalam pertanian...
Kini Kota Samarahan tempat gedung menimba ilmu...
Kini Kota Samarahan riuh dengan usahawan bumiputera kecil dan sederhana...
Kini Kota Samarahan pintu rezeki bagi bumiputera...

Kota Samarahan semakin hidup di bawah kepimpinan Ketua Menteri....
Kota Samarahan semakin gah di mata dunia di bawah kepimpinan Ketua Menteri...
Kota Samarahan semakin maju ekonomi di bawah kepimpinan Ketua Menteri...

Persaraanmu pasti menjadi kehilangan buat Kota Samarahan...
Jasamu tetap menjadi nukilan cerita kebanggaan anak cucu Kota Samarahan...
Kebijaksanaanmu pasti menjadi inspirasi pemimpin lain di Kota Samarahan...
Agar Kota Samarahan terus maju di masa hadapan...

Terima Kasih Pehin Seri Haji Abdul Taib Mahmud...
Anak Samarahan terhutang budi terhadap Pehin Seri...
Takkan terbalas dengan jutaan kebaikan...
Hanya mohon dari Allah agar diri Pehin Seri dan keluarga sentiasa di cucuri rahmat...
Moga Kota Samarahan tetap terpahat di sanubari Pehin Seri...

JUTAAN TERIMA KASIH PEHIN SERI HAJI ABDUL TAIB MAHMUD..
Share:

JASAMU AKAN SENTIASA DIKENANG PEHIN SRI ABDUL TAIB BIN MAHMUD. SIAPAKAH KETUA MENTERI SARAWAK BUMI KENYALANG YANG KE-5?????



Setelah pelbagai spekulasi daripada media-media massa mengenai ura-ura pengunduran Ketua Menteri Sarawak yang ke-4 iaitu Pehin Sri Abdul Taib bin Mahmud, akhirnya pada 8hb Februari 2014 segala-galanya sudah terjawab. Sahih bahawa Ketua Menteri Sarawak yang telah berkhidmat menabur bakti untuk Sarawak selama lebih kurang 33 tahun akan melepaskan jawatannya sebagai Ketua Menteri dan bersara daripada arena politik. Sekarang apa yang pasti, seluruh dunia lebih-lebih lagi rakyat Sarawak Bumi Kenyalang di dalam debaran menanti siapakah yang akan menjadi pengganti beliau. Bagi memberikan ruang informasi istimewa untuk kali ini Borneo Oracle akan memberikan penghormatan kepada Pehin Sri Abdul Taib bin Mahmud dengan membuat posting istimewa mengenai sejarah hidup Ketua Menteri Sarawak agar kita mampu mengenal penghidupan Pehin Sri yang sudah tentu namanya tercatit di dalam sejarah Sarawak sebagai Ketua Menteri Sarawak yang paling lama berkhidmat sebagai Ketua Menteri Sarawak. 

Pehin Sri Haji Abdul Taib bin Mahmud dilahirkan di Miri, Sarawak pada 21 Mei 1936. Mendapat pendidikan awalnya di Sekolah Rendah St. Joseph, Miri. Seperti kanak-kanak yang lain lebih-lebih lagi beliau dilahirkan di kalangan keluarga yang kurang berada, Pehin Sri Abdul Taib telah melalui zaman kanak-kanak seperti kanak-kanak Muslim yang lain dan Pehin Sri amat berminat dengan selok-belok Islam dan seringkali surau di kampung beliau dibesarkan menjadi tempat beliau mendapat rujukan dan mempelajari agama Islam. Melihat kepada kecenderungan Pehin Sri Abdul Taib ini yang mempunyai potensi untuk dimajukan maka apabila meningkat remaja, beliau telah dibawa oleh ayah saudaranya iaitu Tun Abdul Rahman bin Yaakub untuk disekolahkan di Sekolah Menengah St. Joseph, Kuching. Setelah mendapat keputusan yang cemerlang di dalam peperiksaan Senior Cambridge, beliau telah ditawarkan Biasiswa Shell dibawah Program Colombo. Dengan adanya biasiswa tersebut telah membolehkan beliau untuk melanjutkan pelajaran ke University of Adelaide, Australia dan akhirnya beliau berjaya menamatkan pengajian dengan segulung ijazah iaitu Ijazah Sarjana Muda Kepujian Kelas Pertama Undang-undang pada tahun 1960. Atas keinginan beliau yang sentiasa dahagakan ilmu pengetahuan, sekali lagi beliau telah melanjutkan pelajaran beliau di Harvard International Summer Course dan akhirnya berjaya mendapat sijil professional pada tahun 1964. Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa sebelum Pehin Sri Abdul Taib kembali ke Sarawak, beliau terlebih dahulu pernah bertugas sebagai satu-satunya anak Sarawak yang pernah menjawat sebagai Judge Associate dengan Kerajaan Negara Australia iaitu pada tahun 1961. 

Seperti pemuda biasa yang lain, Pehin Sri Abdul Taib juga mempunyai keinginan untuk hidup berkeluarga. Ketika beliau sedang melanjutkan pelajaran di Australia, Pehin Sri Abdul Taib telah bertemu jodoh dengan isteri pertamanya iaitu Allahyarham Puan Sri Laila Chalecki Taib, seorang wanita berketurunan Poland. Dikatakan bahawa bibit-bibit cinta beliau terbit apabila sering secara tidak sengaja terserempak dengan Allahyarham sewaktu menunaikan sembahyang di sebuah masjid di Adelaide, Australia. Akhirnya sapaan biasa seorang kawan kepada kawan seIslam yang lain telah dilunaskan dengan sebuah ikatan perkahwinan pada Januari 1959. Majlis perkahwinan mereka hanya diadakan secara sederhana di Adelaide, Australia. Hasil perkahwinan beliau dengan Allahyarham Puan Sri Laila Chalecki Taib telah dikurniakan dengan 4 orang cahayamata , 2 lelaki dan 2 perempuan. Setelah isteri pertama yang dicintai beliau meninggal dunia pada tahun 2009 kerana sakit kanser, beliau kemudiannya telah berkahwin buat kali kedua dengan Puan Sri Raghad Kurdi Taib, seorang wanita berketurunan Arab dan berasal daripada Lubnan. Diceritakan juga bahawa isteri kedua beliau sememangnya sudah lama dikenali memandangkan sebagai seorang pemimpin sebuah negeri bernama Sarawak sudah tentu mempunyai ramai kenalan keluarga di luar negara. Akhirnya setelah persetujuan dicapai, pada Disember 2010, perkahwinan Pehin Sri Abdul Taib dan Puan Sri Raghad Kurdi Taib telah dilangsungkan secara tertutup di Kuching, Sarawak dan seterusnya majlis resepsi perkahwinan diadakan di Dewan Undangan Negeri Sarawak dan dihadiri oleh ramai pemimpin-pemimpin di Malaysia pada masa itu. 

Setelah lama mengembara di luar negara mencari pengalaman dan meluaskan pandangan, akhirnya beliau telah kembali ke tanahair, Sarawak Bumi Kenyalang dan atas pengalaman bekerja beliau ketika berkhidmat di Kerajaan Negara Australia, beliau telah ditawarkan untuk bekerja sebagai Crown Council pada tahun 1962 hingga 1963. Selepas Sarawak merdeka daripada jajahan Koloni British pada 22 Julai 1963, Pehin Sri Abdul Taib telah ditawarkan untuk menjadi Ahli Majlis Dewan Undangan Negeri Sarawak. Pada masa inilah Pehin Sri Abdul Taib telah dipilih untuk menjawat jawatan sebagai Menteri Komunikasi dan Kerja Raya Negeri Sarawak sehinggalah pada tahun 1966. Setahun kemudian beliau telah ditukar untuk menjawat jawatan sebagai Menteri Pembangunan dan Perhutanan Negeri Sarawak. Dengan pengalaman beliau sebagai Menteri di Sarawak pada ketika itu, pada tahun 1968, beliau telah dinaikkan pangkat untuk menjawat jawatan sebagai Timbalan Menteri di Kementerian Perdagangan dan Industri Malaysia pada tahun 1968 hingga 1970. 

Pada tahun 1970, Pehin Sri Abdul Taib bin Mahmud telah memenangi kerusi Parlimen Kota Samarahan di dalam pilihanraya Parlimen 1970. Sekali lagi beliau telah diamanahkan oleh kepimpinan Malaysia untuk memegang portfolio sebagai Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri pada tahun 1970 hingga 1972. Kemudian pada tahun 1972 hingga 1974, beliau telah menjawat sebagai Menteri di Kementerian Sumber Asli, Pada tahun 1975, Pehin Sri sekali lagi bertukar portfolio kementerian apabila beliau diamanahkan untuk menjadi Menteri Penerangan dan Fungsi Khas dan seterusnya pada tahun 1978, beliau menjadi Menteri di Kementerian Perusahaan Utama Malaysia dan selepas itu sebagai Menteri di Kementerian Pertahanan Malaysia. Pada tahun 1981, Pehin Sri Abdul Taib bin Mahmud telah bertanding di dalam satu pilihanraya kecil iaitu Dun Sebandi dan telah mendapat mandat daripada rakyat di Dun Sebandi untuk mewakili mereka. Selepas memenangi pilihanraya kecil Sebandi (sekarang Asajaya) pada tahun 1981 itu, beliau telah dilantik sebagai Menteri Tanah dan Perlombongan Negeri Sarawak sebelum mengambil tempat ayah saudaranya, Tun Abdul Rahman bin Yaakub sebagai Ketua Menteri Sarawak. Beliau mempertahankan kerusi Sebandi sehingga 1987 sebelum dipilih sebagai ADUN di kawasan Asajaya. Kerana keinginan beliau untuk memajukan kawasan Balingian iaitu kawasan yang terlalu dekat dengan keluarga sebelah ibunya, maka pada pilihanraya 2001, beliau telah bertanding di kawasan Balingian dan beliau masih lagi sebagai ADUN Balingian sehinggalah sekarang. Sebagai Ketua Menteri Sarawak yang ke-4, Pehin Sri Abdul Taib bin Mahmud masih lagi memegang portfolio sebagai sebagai Menteri Kewangan Negeri Sarawak dan Menteri Perancangan dan Pengurusan Sumber Negeri Sarawak.

Pehin Sri Abdul Taib bin Mahmud walaupun sibuk dengan tanggungjawabnya sebagai pemimpin utama di Negeri Sarawak namun beliau juga mempunyai bakat di dalam bidang penulisan. Malah bakat penulisan beliau telahpun dicungkil sejak beliau bertugas di luar negara lagi. Bidang penulisan beliau lebih kepada penulisan yang mengarah kepada kemajuan Islam. Antara buku-buku yang pernah dihasilkan beliau adalah "Nabi Muhammad dan Misinya”, “Islam dan Kegunaan Umat Manusia", "Kebebasan dalam pemikiran Islam", dan "Strategi yang sesuai untuk pembangunan negara semasa menghadapi kekurangan sumber". Pehin Sri Abdul Taib bin Mahmud juga dikatakan antara pemimpin yang sentiasa mengamalkan budaya hidup sihat dan dikatakan walau sesibuk mana tugas beliau, beliau tidak pernah lupa untuk membuat larian senaman ringan di kawasan rumahnya di Kuching. 

Inilah paparan ringkas tentang Ketua Menteri Sarawak Yang Ke-4 – Pehin Sri Abdul Taib bin Mahmud yang merupakan Ketua Menteri Sarawak yang telah memegang jawatan hampir 33 tahun lamanya dan beliau telahpun sahih untuk mengundur diri daripada dunia politik Sarawak. Dikatakan pada hari Isnin ini 10hb Februari 2014, Pehin Sri akan memberikan nama bakal pengganti beliau. ADAKAH NAMA-NAMA PEMIMPIN SEPERTI YANG DILAMPIRKAN DI DALAM POSTING INI MERUPAKAN BAKAL PENGGANTI BELIAU ATAU MUNGKIN INDIVIDU YANG KITA TIDAK PERNAH TERFIKIR SELAMA INI? HANYA PEHIN SRI DAN ALLAH SWT SAHAJA YANG MENGETAHUINYA. Walau apa jua jawapannya kelak untuk Borneo Oracle hanya ingin mengucapkan TERIMAKASIH PEHIN SRI ABDUL TAIB BIN MAHMUD. JASAMU AKAN DIKENANG SEBAGAI ANAK SARAWAK YANG BERJIWA SARAWAK. SUDAH MENJADI LUMRAH SETIAP PERMULAAN MESTI ADA PENGHUJUNGNYA DAN BEGITU JUGA PEMIMPIN KITA..PATAH TUMBUH HILANG BERGANTI. DIHARAP PENGGANTINYA NANTI AKAN JUGA SENTIASA MENDAULATKAN SARAWAK DENGAN TIDAK MEMBENARKAN MANA-MANA YANG BUKAN BANGSA SARAWAK MENCAMPURI URUSAN POLITIK SARAWAK BUMI KENYALANG. 

Untuk kesekian kalinya Borneo Oracle amat berharap agar pembaca Borneo Oracle sekalian tidak kira apa jua ideologi politik untuk sentiasa menjaga tatasusila sepanjang berkomen kerana sesungguhnya setiap pengucapan yang dilontarkan kita merupakan bayangan diri kita yang sebenarnya. 

SARAWAK FOR SARAWAKIAN WE MUST! 

Terima Kasih Pehin Sri Abdul Taib bin Mahmud. 

Borneo Oracle  Sarawakain
Share:

Sabtu, 8 Februari 2014

Final Maharaja Lawak Mega 2013


-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Maharaja Lawak Mega 2013 peringkat akhir sedang berlangsung di Astro. Apa yang menariknya, ketika para juri diperkenalkan, Luna Maya dengan beraninya tampil dengan gaun hitam yang amat menarik tanpa memakai . 

Pakaian Luna mencetus kontroversi di alam maya, dan ramai yang mempertikaikan tindakan pihak Astro dengan selambanya membenarkan Luna Maya tampil ke program siaran langsung tv tanpa mematuhi tatacara pemakaian. 

Pakaian Luna yang agak jarang itu menampakan secara terbuka. 

Share:

Jumaat, 7 Februari 2014

PILIHANRAYA SARAWAK MUNGKIN LEBIH AWAL

image
Sarawak terus dihujani dengan spekulasi pengunduran Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud tapi sekarang media beralih kepada kemungkinan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak lebih awal daripada tempoh penggal tamat pada April 2016, lapor sebuah akhbar berbahasa Melayu.Ini berikutan satu taklimat mengenai persiapan Pilihan Raya Negeri Sarawak ke-11 oleh pasukan keselamatan termasuk polis akan diadakan di Pejabat Ketua Menteri, di Kuching pada Isnin depan.Akhbar itu turut melaporkan, media di Sarawak semalam menerima jemputan Kementerian Dalam Negeri (KDN) melalui e-mel bagi membuat liputan majlis pada jam 10.30 pagi yang akan dihadiri Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.
Bagaimanapun KDN kemudian menghantar ralat dengan tidak memasukkan liputan media bagi taklimat tersebut tetapi mengekalkan dua acara Ahmad Zahid iaitu lawatan rasmi ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen Sarawak pada jam 2 petang dan Ulang Tahun Rela ke-42 peringkat negeri yang akan berlangsung pada 4 petang, lapor Berita Harian.Dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak ke-10 pada 16 April 2011, Barisan Nasional (BN) berjaya menguasai 55 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) berbanding DAP (12), PKR (3) dan Bebas (1) walaupun sentimen kebecian terhadap Abdul Taib dikatakan meluas kerana terlalu lama di tampuk kuasa.
Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) yang diketuai Abdul Taib juga memenangi semua kerusi DUN yang ditandinginya.Sejak Rabu, Abdul Taib tidak menghadiri dua majlis yang dijadualkan dan semalam, ketua menteri veteran itu sekali lagi tidak menghadiri upacara pemberian anugerah penyampaian Pingat Perkhidmatan Setia Kerajaan Sarawak dan ini menguatkan lagi laporan media sebelum ini beliau akan meletakkan jawatan bulan ini.
Bagaimanapun, pemimpin kanan BN yang menghadiri upacara tersebut tidak memberi sebarang penjelasan berhubung peletakan jawatan Abdul Taib.Timbalan Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Tan Sri Alfred Jabu enggan memberi sebarang pengesahan tentang apa yang berlaku dalam mesyuarat tetapi Pengerusi Tetap PBB, Datuk Mohammad Asfia Awang Nassar tidak menolak kemungkinan berhubung spekulasi tersebut.”Mesyuarat ini tiada agenda spesifik yang ditetapkan. Sesiapa pun boleh membangkitkan isu untuk dibincang.”Jadi saya tidak akan menolak kemungkinan ia akan dibincangkan,” kata Asfia yang juga Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) kepada wartawan selepas upacara tersebut semalam.Beliau bagaimanapun enggan mempercayai spekulasi media bahawa Abdul Taib yang sudah bertugas selama 33 tahun sebagai ketua menteri Sarawak akan meletakkan jawatan bulan ini.
Share:

Kerja Kosong Bersama MALINDO AIR

We received a number of calls today inquiring about a walk-in interview going on at Malindo Air. Yes, there is a walk-in interview going on now at:-

Room Alpha, Oasis, Ara Damansara, 
C-2-02, Block C, 
No. 2, Jalan PJU 1A/7A, 
47301 Petaling Jaya.

From 10am-5pm today.

For: Ex Crew / Experienced Crew.
Tell your friends if they are interested.



Share:

ROGOL : Anda Mampu Mengelaknya Jika.....

Kejadian rogol boleh berlaku kepada sesiapa sahaja khususnya kaum HAWA. Tidak ketinggalan juga kanak-kanak yang baru hendak meningkat dewasa. Si pelaku pula akan bertindak sekiranya ada peluang dan ruang diberikan oleh mangsa. 

Beberapa taktik dikesan yang digunakan penjenayah untuk mengumpan mangsa:
  • Suspek akan membuat pemerhatian selama tempoh mana yang dikehendaki dan mengenal pasti mangsa terlebih dahulu
  • Suspek akan berselindung di sebalik semak samun atau bahagian bangunan untuk memerhati mangsa sama ada bersendirian atau berkumpulan
  • Suspek akan mengumpan mangsa dengan makanan atau permainan untuk mengekorinya masuk ke dalam kenderaan atau berjalan kaki
  • Suspek juga akan mengumpan mangsa dengan menawarkan bantuan (sekiranya melihat mangsa berseorangan) atau berperwatakan baik yang akan menyelamatkan mangsa sekiranya berlakunya kejadian yang tidak diingini.

Nasihat kepada PENJAGA:
  • Jangan membiarkan anak-anak ke sekolah atau ke mana-mana tempat tanpa pengawasan.
  • Sentiasa mengingatkan atau menasihatkan anak-anak menggunakan jalan yang terang dan ada orang ramai. 
  • Sentiasa mengingatkan atau menasihatkan anak-anak tidak menggunakan jalan pintas melalui semak samun, padang, tempat letak kereta atau berjalan belakang rumah atau kedai.
  • Sentiasa mengingatkan atau menasihatkan anak-anak tidak mengambil atau menerima makanan dan minuman dan barang-barang yang diberikan oleh orang yang tidak atau baru dikenali. Mungkin ia mengandungi dadah, bahan pelali atau perangsang nafsu.
  • Mengawasi anak-anak yang kurang siuman atau OKU supaya tidak terbiar dan terdedah kepada bahaya rogol.
  • Memberi pendidikan kepada kanak-kanak mengenai kepentingan menjaga tubuh badan mereka daripada dicerobohi.

Nasihat kepada WANITA dan REMAJA PEREMPUAN khususnya:
  • Elak berjalan bersendirian.
  • Membawa alat penggera peribadi.
  • Sekiranya anda terpaksa bekerja sehingga lewat, pastikan ada orang lain dalam bangunan seperti penyelia atau pegawai keselamatan yang akan menunggu atau menemani anda. 
  • Jangan mempercayai janji-janji oleh bomoh atau ahli perubatan yang tidak bertauliah. Telah terbukti persetubuhan bukan satu cara untuk berubat tetapi satu penipuan.
  • Ketika hendak gunakan kenderaan awam pastikan ada penumpang wanita lain bersama.
  • Sekiranya merasakan diri diekori, tukar arah jalan atau lintas jalan. 
  • Sekali sekala menukar laluan kebiasaan (jika ada) bagi mengelak dijadikan sasaran. Aktiviti rutin yang sama setiap hari boleh memudahkan suspek merancang jenayah terhadap mangsa

SEKIRANYA menghadapi ancaman ROGOL:
  • Undang-undang membenarkan hak untuk mempertahankan diri daripada dirogol dengan menggunakan kekerasan ke atas penyerang (perogol) sehingga boleh menyebabkan luka parah atau kematian ke atasnya.
  • Bertenang dan tidak panik jika diugut atau diserang.
  • Sekiranya anda membuat keputusan untuk melawan, pastikan anda benar-benar menguasai keadaan. Gunakan tangan atau kaki atau sebarang benda yang dibawa seperti beg tangan, payung, kunci dan sebagainya untuk melawan.
  • Camkan muka dan tanda-tanda yang ada pada penjenayah itu serta pakaiannya dan juga nombor kenderaan yang digunakan.
  • Untuk membantu penyiasatan polis, anda dinasihatkan supaya tidak membasuh badan dan pakaian yang dipakai sewaktu kejadian sebelum membuat laporan polis.

Share:

Aduhai DAP Youth Sarawak Bantai Khalid Pulak Dah


Apa nak jadi Pakatan yang semakin kecoh bersaing sesama sendiri... Menuding jari dan fitnah menfitnah dalam parti. BELUM HABIS PASAL RAFIZI TIMBUL PULA PASAL PEMUDA DAP.

Kenapa DAP SARAWAK pun marah kat MB Khalib? Mereka kecewa dengan Khalid kerana gagal untuk menegur mana-mana pegawai Jais yang terlibat dalam serbuan Bible sebelum ini... Mana perginya hormat mereka ini kepada MB SELANGOR sehingga buat persidangan akbar untuk hoooo haaaaa kan perkara ni... KALAU TIDUR PUN BOLEH SEBANTAL takkanlah itu pun tak boleh nak bawa berbincang elok-elok... haiiishhhhh.....

ADDOOIIIIIIII SIAPA TAIKO??? TAIKO PUN KENA HENTAM KE?? Perlu ke DAP SARAWAK sampai buat persidangan akbar menunjukkan ketidakpuashati mereka pada MB Khalid??? ATAU PUN KHALID ITU SEMEMANGNYA SPISIS LEMBU YANG DICUCUK HIDUNG??? Bukan sama perahu ke??? Atau pun satu perahu dah ke hulu dan satu lagi dah ke hilir???
"SHAH ALAM: Laporan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) mengenai hasil siasatan rampasan sejumlah naskah Bible berbahasa Melayu dalam serbuan ke atas Persatuan Bible Malaysia di Damansara 2 Januari lepas dijangka siap seminggu selepas sambutan Tahun Baru Cina."

Perasan tak anda Parti pembangkang masing-masing memainkan peranan sendiri. Untuk kepentingan peribadi.. Pada persepsi Pakatan... DAP akan kalah teruk pada semua kerusi yang dipertandingan nanti dan PKR AKAN MENDAHULUI..

Lim Guan Eng marah dan terasa hati???? Terasa hati pasal Kajang Move tidak diberitahu kepada beliau sebelum ini dan dalam diam Lim membuat strategi untuk membalas dendam. Iaitu mengarahkan Chong untuk membuat serangan hendap iaitu isu panas supaya menaikkan marah dan geram orang-orang PKR.. Dan dengan berbuat demikian maka PERANG AKAN BERMULA..

Kebanyakan isu dalaman antara PKR dan DAP Anwar rahsiakan.. TUTUP AIB SENDIRILAH KATAKAN... Nak percaya atau tidak itu antara anda dan pemikiran anda. Sekarang DAP SARAWAK HENTAM MB KHALID... APA NAK JAWAB???? DAN SIAPA NAK JAWAB???? SIAPA BERANI JAWAB???? LU PIKIRLAH SENDIRI... GUA PUN PECAH KEPALA SUDAH.... (¬_¬)
DAP SUDAH HILANG HORMAT PADA PKR... ADAKAH PKR AKAN HORMAT PADA DAP LAGI???
Share:

Aii Lim Guan Panas Bila Tol Tak Jadi Turun



Apa sahaja yang diputuskan oleh kerajaan semuanya salah dan berniat jahat pada pandangan pembangkang. Seolah-olah tiada langsung perkara yang positif dalam sanubari mereka.

Jika ura-ura kenaikan kadar tol sebelum ini menjadi sasaran mereka untuk menghentam dan memburuk-burukkan kerajaan, keputusan tidak menaikkan kadar tol juga menjadi belasahan politik mereka.

Malah, Setiausaha Agung DAP. Lim Guan Eng dengan biadap mendakwa keputusan kerajaan tidak menaikkan kadar tol pada tahun 2014 cuma satu taktik oportunis untuk berhadapan pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang.

“Pengumuman Kabinet tidak akan mengenakan sebarang kenaikan tol dalam tahun 2014 adalah satu taktik oportunis yang digunakan untuk menyenangkan hati pengundi di Kajang pada 23 Mac 2014,” dakwanya melalui satu kenyataan media hari ini.

Guan Eng juga mendakwa, langkah taktikal demi PRK DUN Kajang itu menunjukkan Barisan Nasional (BN) mentadbir berdasarkan gesaan politik dan atas kepentingan umum.

Media semalam Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin memaklumkan kadar tol di semua lebuh raya di negara ini tidak akan dinaikkan sehingga hujung tahun ini.

Muhyiddin dipetik berkata, keputusan tersebut dipersetujui oleh Jemaah Menteri selari dengan hasrat kerajaan untuk tidak membebankan pengguna dengan kenaikan harga tol.
Share:

Rakyat Kajang Memalukan Anwar Yang Bertaraf Pemimpin Dunia



Bertapa sedihnya melihat Anwar Ibrahim telah dimalukan dengan sadisnya orang masyarakat dikajang terutama di Taman Koperasi Cuepacs, malam tadi menyebabkan Anwar hilang seri hendak mengkangkung jualan ubat belitnya.

Ini berikutan ceramahnya cukup hambar apabila hanya dihadiri kira-kira 100-200 orang.

Keadaan itu dilihat satu tamparan besar kepada Anwar yang juga calon Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang kerana dia sebelum ini dilabel sebagai pemimpin bertaraf dunia oleh para penyokongnya.

Ketibaan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu pada pukul 10.50 malam juga sekadar menerima tepukan ‘lemah’ daripada orang ramai.

Ceramah beliau mengulangi isu-isu berhubung kenaikan harga barang dan tohmahan terhadap UMNO serta Barisan Nasional (BN) yang menyebabkan beberapa penduduk mengeluh bosan dan meninggalkan majlis.

Share:

Lelongan Motor POLIS Honda CBX 750

Hebahan lelongan awam motosikal honda CBX 750 sebanyak 32 buah akan diadakan pada ketetapan berikut :-

TARIKH :- 12/2/2014
HARI      :- Rabu
JAM        :- 12.30 PM

Kesemua Motosikal boleh di lihat pada :-
TARIKH :- 10 - 11/2/2014
JAM        :- 10.00 AM - 14.00 PM
TEMPAT :- Cawangan Pengangkutan IPK Selangor


Share:
Dikuasakan oleh Blogger.

Random Posts

Arkib Blog