Mereka menulis menerusi amalan, Saya menulis melalui perkataan

Ahad, 9 Februari 2014

Peralihan Kuasa ~ Terbaik Dari Yang Pakar


PERALIHAN KUASA TAMPOK KERAJAAN NEGERI SARAWAK "jika" ianya berlaku dan berlaku secara teratur dan aman hanya boleh dibuat mengikut tatacara yang telah ditetapkan oleh Perlembagaan Parti PBB Sarawak dan juga mengikut "consensus" termakub dalam amalan atau "political convention" Barisan Nasional. Ianya perlu bermula dengan mengemukakan usul atau persoalan peralihan dan penggantian ( transition & succession question/motion) agar dibincang dikupas dan diputus seboleh bolehnya dengan kata sepakat sebulat suara & muafakah ataupun sebesar suara/undi yang menyakinkan diperingkat "CAUCUS" parti PBB itu sendiri.

Sekiranya ada keputusan tersebut,barulah ianya diketengahkan keperingkat tertinggi BN Negeri dan seterusnya keperingkat BN Pusat dihadapan YAB PM selaku Pengerusi BARISAN NASIONAL MALAYSIA.Hari ini Parti PBB hanya akan bermesyauarat peringkat MKT iaitu Majlis Kerja Tertinggi Parti sahaja dan BUKANNYA mesyuarat CAUCUS yang mesti terdiri dari semua YB YB ADUN,MP,Senator dan ahli2 MKT.Ada beza besar dalam peranan dan agenda diantara dua jenis mesyuarat ini. Sekiranya ada keputusan untuk peralihan berlaku perinciannya hendaklah juga disusun dengan teratur agar tiada berlaku sebarang rintangan "luar dugaan" yang boleh menjejas kestabilan politik. 

Oleh yang demikian,saya berpendapat,hari ini kita belum mendapat apa2 keputusan "muktamat" tetapi hanya mungkin sesuatu "bayangan" sahaja kearah menghadapi isu peralihan itu dalam masa dari sekarang hingga kePilihanRaya Negeri yang akan datang.Masa itu diperlukan untuk menyelesaikan isu2 pergolakan dalam parti2 komponen yang lain selain memperhalusi pelan dasar dan langkah2 perlaksanaan agenda untuk transformasi rakyat seperti SCORE dll. Masa juga diperlu agar bakal pengganti KM mengambil alih teraju tanpa dibebani sangat masaalah yang boleh menggugat diawal2 peralihan kuasa.Seorang Ketua Menteri yang bertanggungjawab dan bijaksana hanya akan memastikan dulu cuaca nya cerah dan baik untuk membenarkan peralihan dalam pada mana, partinya, kewibawaan Kerajaan Negeri dan kesetabilan politik adalah "in top form".

BAGI PENDAPAT saya peralihan mungkin hanya berlaku didalam tempoh masa yang saya katakan tadi iaitu dari sekarang hingga ke PRN yang baru. ' I may be wrong, hehe,but marilah kita tunggu & lihat ! Your guess is as good as mine & vice versa , I think, hehehe'.Salam Sejahtera. 


Share:

0 comments:

Catat Ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.

Random Posts

Arkib Blog