Mereka menulis menerusi amalan, Saya menulis melalui perkataan

Isnin, 9 April 2012

MISTERI GASTRIK?? DIMANA LAHIRNYA??


Masa makan tak teratur, kerap ambil ubat tahan sakit punca gastrik

Assalamulaikum W.B.T
Anda pernah dengar apa itu "GASTRIK"?? Sering kali kita melihat rakan-rakan mahupun ahli keluarga kita yang secara tiba-tiba sakit perut bukan kerana hendak membuang bahan dalam badan tetapi sakit yang teramat sekali akibat lewat untuk makan. GASTRIK sering dikaitkan dengan keupayaan berpuasa. Namun, hakikatnya, penyakit ini boleh sembuh sepenuhnya kerana sifat semula jadi lapisan membran perut yang mampu membina semula sel lapisan yang terhakis dengan bantuan ubat dan rawatan betul.

Gastrik terjadi apabila selaput dalam perut mengalami keradangan atau membengkak. Jenis Gastritis yang menyerang dan sembuh dalam waktu yang singkat dipanggil gastritis akut. Manakala gastrik berpanjangan dan kerap sehingga bertahun-tahun adalah gastritis kronik.


Lazimnya, kebanyakan mengalami gastrik akibat jangkitan bakteria (Helicobacter pylori). Keduanya, amalan pemakanan seperti terlalu kerap makan di luar, masa makan yang tidak teratur, jenis makanan seperti pedas, berempah, makan terlalu banyak dan tabiat buruk seperti minum arak atau merokok.

Mengamalkan pengambilan ubat penahan sakit untuk merawat demam, sakit tulang, sakit belakang selain tekanan hidup dan tempat kerja turut menyumbang kepada penyakit gastrik.

Antara gejala lazim yang dialami adalah sakit pada bahagian hulu hati dan pedih hingga naik ke bahagian dada, loya, muntah, kadangkala sembelit dan cirit birit. Ramai juga pesakit gastrik yang mengaitkannya dengan banyak angin dan kembung serta hilang selera makan.

Sikap suka melengah-lengahkan rawatan kerana takut menyebabkan keadaan menjadi bertambah serius dan akhirnya pesakit terpaksa menerima rawatan kecemasan iaitu pembedahan. Kes ini biasanya membabitkan pesakit yang mendapat serangan gastrik waktu malam selepas parti atau tidak dapat tidur akibat jeluak asid.

Komplikasi gastrik yang melarat sehingga menjadi ulser antaranya muntah, muntah darah atau buang air besar berwarna gelap akibat pendarahan yang keluar melalui najis. Ada juga kes yang serius sehingga dinding perut bocor akibat ulser dan memerlukan pembedahan segera.

Ulser yang dibiar terlalu lama boleh menyekat saluran perut. Ini kerana apabila ulser menjadi kronik, ia akan menyempitkan saluran dekat bahagian pylorus. Bgaimanapun dengan teknologi perubatan yang semakin moden, peringkat akhir ulser dan gastrik masih boleh disembuhkan tanpa pembedahan.

Ketika ini, jika pesakit datang dengan pendarahan, pakar akan melakukan skop, menyuntik ubat dan terus memberhentikan pendarahan. Jika ia diakibatkan bakteria, antibiotik diberikan untuk membunuh bakteria. Ini kerana satu sifat semula jadi perut yang menakjubkan ialah ia mampu membina semula sel selepas berlaku hakisan pada lapisan perut dengan bantuan ubat tanpa meninggalkan parut.

Ujian pula boleh dijalankan iaitu dengan mengetahui latar belakang pesakit di mana ia boleh disahkan secara diagnosis termasuk endoskop, ujian darah, ujian pernafasan, ujian keasidan dan imbasan sinar-x.

Berbanding gastrik kronik, jenis gastrik akut iaitu mereka yang sakit disebabkan oleh bakteria Helicobacter pylori atau berpunca dari pengambilan ubat tahan sakit lebih mudah dirawat. Ini kerana pengamal perubatan boleh mengesan punca serangan itu. Ini bermakna doktor akan merawat gastrik dan mengelak punca penyebab gastrik berkenaan.

Pesakit gastrik kronik, (kerap mendapat serangan gastrik seperti setiap dua bulan) sukar untuk dirawat. Lazimnya sebagai rawatan peringkat pertama pesakit akan dirawat dengan pengambilan ubat-ubatan seperti ubat kapur yang berfungsi untuk melemahkan asid.

Rawatan seterusnya jika langkah pertama kurang berkesan ialah pengambilan H2 Blocker untuk mengurangkan asid sehingga 50 peratus. Kaedah ini popular lima tahun lalu sebelum Proton Pump Inhibitors (PPI) yang lebih kuat dosnya diperkenalkan. Hanya dengan sebiji PPI setiap hari, sehingga 90 peratus asid mampu dikurangkan. 

Biarpun kini PPI dianggap sebagai ubatan utama, kadar tersebar luas, penyakit gastrik yang semakin meningkat terutama dengan pembangunan dan arus pemodenan yang pesat seharusnya membimbangkan semua. Banyak perkara yang perlu diubah terutama di kalangan pesakit gastrik kronik kerana ia membabitkan gaya hidup yang sekian lama diamalkan.

Perubahan gaya hidup adalah kunci utama kepada kehidupan yang sihat dan bebas dari tekanan. Makan pada waktunya, memilih diet yang seimbang, berhenti merokok dan minum arak serta bersenam adalah cara terbaik untuk kekal cergas dan sihat. 

Nasihat penulis agar janganlah terlalu tertekan dan merasa terdesak untuk mendapatkan penawar secara serta merta. Kadangkala agak sukar untuk sembuh secara serta merta, namun anda perlu bersabar, makan ubat dan ikutlah saranan doktor.

Share:

0 comments:

Catat Ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.

Random Posts