Mereka menulis menerusi amalan, Saya menulis melalui perkataan

Selasa, 4 Ogos 2015

10 Pulau Paling Merbahaya Di Dunia

Bila disebut saja pulau kebiasaannya akan disinonimkan sebagai sebuah tempat yang indah, cantik lagi mendamaikan. Selain itu bila terfikir saja tentang pulau pastinya anda membayangkan sebuah tempat untuk menenangkan fikiran dan menikmati keindahan ciptaan alam. Namun begitu, terdapat beberapa pulau yang tentunya anda tidak ingin pergi atau terfikir pun tentangnya, kerana bahaya yang mungkin menanti ataupun iainya sesuatu yang sangat menakutkan.
#1- Pulau Bikini, Republik Kepulauan Marshal
Pulau ini terkenal dengan bahaya letupan senjata nuclear. Pulau ini pernah menjadi lokasi percubaan nukelear pada tahun 1946 hingga 1958. Terdapat lebih 20 letupan dengan radiasi yang tinggi sepanjang tempoh tersebut. Selain ancaman senjata nuclear, pulau ini juga menjadi habitat berates-ratus ikan jerung merbahaya.
10 pulau paling bayaha di dunia, Bikini Atoll-1

#2-Pulau Ramree, Myanmar
Pulau ini dikatakan menjadi habitat buaya air masin dan juga nyamuk malaria. Pulau ini pernah dikenali sebagai lokasi perang dalam perang dunia ke II. Tentera yang tewas di dalam perang tersebut bukanlah disebabkan oleh serangan perang antara negara tetapi akibat daripada di serang buaya air masin yang terdapat di pulau tersebut. Hingga kini ratusan buaya masih lagi mendiami pulau tersebut.
10 pulau paling bayaha di dunia, Bikini Atoll-2
#3-Pulau Miyake-Jima, Jepun
Pulau ini terkenal bahaya kerana terdapat letusan gunung berapi yang masih lagi aktif sehingga kini. Letusan yang terbaru adalah pada tahun 2005 yang membebaskan gas beracun sehingga mengancam penduduk sekitarnya dan terpaksa dipindahkan ke tempat lebih selamat.
10 pulau paling bayaha di dunia, Bikini Atoll-3
#4- Pulau Ular, Brazil
Pulau ini terdapat  ribuan habitat ular jenis golden lancehead viper. Ia merupakan sejenis sepsis haiwan yang sangat berbisa. Hasil kajian mendapati setiap 5 meter terdapat seekor ular ini di sepanjang pulau tersebut.
10 pulau paling bayaha di dunia, Bikini Atoll-4
#5- Pulau Gruinard, Scotland
Pulau ini pernah dijadikan sebagai lokasi percubaan senjata biologi pada perang dunia II. Percubaan tersebut telah menyebabkan munculnya virus ahthrax yang membunuh berates-ratus kehiudpan sekitar sehingga pulau ini terpaksa dikuarantinkan.
10 pulau paling bayaha di dunia, Bikini Atoll-5
#6-Pulau Saba, Belanda
Pulau ini pula dikatakan sebuah pulau kecil yang berada di Karabia. Pulau ini dipercayai mempunyai letusan gunung berapi yang masih lagi aktif iaitu Gunung Mount Scenery. Pulau ini juga kerap diacam kehadiran rebut laut yang besar.
10 pulau paling bayaha di dunia, Bikini Atoll-6
#7- Pulau Farallon, AS
Pulau ini menjadi tempat pembuangan sampah radioaktif pada tahun 1946 hingga 1970. Selain diancam bahaya baja radioaktif, pulau ini juga menjadi habitat ikan YU putih raksasa yang terkenal sifat ganasnya.
10 pulau paling bayaha di dunia, Bikini Atoll-7
#8- Pulau Okunashima, Jepun
Pulau ini lebih dikenali sebagai pulau arnab dan terletak di Takehara Hiroshima Jepun. Pulau ini telah dijadikan tempat percubaan kilang gas beracun. Arnab adalah haiwan yang paling banyak ditemui di sana, kerana haiwan ini dijadikan sebagai bahan kajian untuk percubaan gas beracun dari kilang-kilang tersebut.
10 pulau paling bayaha di dunia, Bikini Atoll-8
#9-Pulau Vozrozhdeniya, Uzbekistan
Pulau ini dikenali sebagai Pulau Lahir Semula. Pulau ini pernah dijadikan tempat ujian senjata biologi oleh tentera soviet pada 1948. Ini menyebabkan munculnya virus berbahaya seperti anthrax, tularemia dan smallpox.Walaupun dikatakan telah dibersihkan oleh kerajaan, namun tiada pelancong atau penduduk yang berani datang ke pulau tersebut.
10 pulau paling bayaha di dunia, Bikini Atoll-9
#10-Pulau Poveglia, Itali
Pulau ini pernah dijadikan lokasi kuarantin bagi penghidap virus berbahaya atau boleh membawa maut. Dikatakan semua yang dikuarantinkan itu telah meninggal dunia. Beberapa abad kemudian, virus Bubonic dikatakan menyerang negara eropah dan pulau ini kembali menjadi lokasi kuarantin bagi virus tersebut. Bukan sahaja mereka yang sudah parah dikuarantinkan, tetapi bagi yang baru menghidapi gejala juga dihantar ke sini. Mereka yang dihantar ke sini akan dibakar beramai-ramai dalam sebuah lubang yang besar. Pulau ini juga dikenali sebagai pulau hantu.
Walau apa jua sejarah yang melanda sesebuah tempat itu, ia hendaklah dijadikan sebagai benteng agar kita lebih berhati-hati. Pastikan kajian dibuat terlebih dahulu sebelum berkunjung ke mana-mana lokasi yang baru apatah lagi sebagai lokasi percutian.
10 pulau paling bayaha di dunia, Bikini Atoll-10
Share:

0 comments:

Catat Ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.

Random Posts

Arkib Blog